czwartek, 1 marca 2012

O fotografowaniu rękodzieła..porad kilka

Wiele osób pyta mnie o zdjęcia na blogu ,więc postanowiłam uchylić nieco rąbka tajemnicy. Wraz z Marysią z Baju Baju, Asią Eight i Latarnią morską (Agnieszką) napiszemy dla Was cykl postów  „jak to zrobić”. Jak już wspominałam nie jestem profesjonalistką, właściwie jestem totalnym laikiem z aspiracjami do bycia lepszym laikiem  :]

Zwrócę uwagę na to, że przez te kilka lat używałam zwykłego kompaktu Kodaka. Kilka miesięcy temu stałam się posiadaczką używanego NIKONA D90. Jego zakup został omówiony z moimi bardziej doświadczonymi koleżankami bloggerkami  robiącymi piękne zdjęcia.
Dlaczego używany? Kupiliśmy używane body gdyż poradzono mi, że ten model nawet używany (najlepiej z niedużą ilością napstrykanych klatek ) to dobra inwestycja  (dobra marka) i wystarczający sprzęt dla laika.
Kupno używanego body pozwoliło mi zainwestować w dwa NOWE obiektywy : NIKKOR 18/105 mm, oraz NIKKOR 50mm 1,4 D tzw. Stałka – to jej używam najczęściej. Czym się kierowałam kupując obiektyw – moją zmorą było robienie zdjęć  w domu  gdzie zwykle nie jest wystarczająco dużo światła do dobrego zdjęcia. Marzyłam również o robieniu zdjęć z rozmyciem w tle ,a stałka mi to umożliwia.
Zdjęcia najczęściej robię na trybie A , f 2,2 – 2,8 .

 
Nie używam statywu,choć go posiadam i nie doświetlam zdjęć. Korzystam ile się da ze światła dziennego ,oraz w miarę możliwości z jasnego tła mebli, ścian. Marysia napisała  trochę o użyciu światła dziennego TUTAJ

 
Tak używam programu do poprawiania zdjęć, jest to darmowy PHOTOSCAPE  gdyż photoshopa dotąd nie pojęłam :].Jest to prosty program do poprawy kontrastu,ostrości,można podkręcić  kolory,nałożyć filtr i robić mozaiki. Więcej o obróbce zdjęć napisze Agnieszka - Latarnia. 

W dalszej części napiszę Wam trochę o aranżowaniu zdjęć, czyli o  tym jak w ładny sposób przedstawić fotografowany obiekt.Natomiast Asia Eight pokaże Wam jak fotografować detale.


Parę ogólnych porad::
  •  Fotografuj to co cię „kręci” –nie musisz pstrykać wszystkiego. Ja nie robię portretów, ani pejzaży ,skupiam się na detalach i podglądam jak to robią inni
  • Rób kilka ujęć na różnych tłach-dla porównania 
  • Polecam przeglądanie inspirujących stron takich jak flickr, pinterest, czasopism  ,oraz inspirujących blogów
  •  Przemyśl co chcesz przekazać swoim zdjęciem, kto /co jest jego głównym bohaterem.
 
Jeśli chodzi o moje zdjęcia mogę podpowiedzieć:
  • Rób zdjęcia w świetle dziennym, ja zawsze korzystam do południa z pokoju dziennego ,a po południu z dziecięcego. Staram się wykorzystywać jak najwięcej słońca wpadającego przez okna
  •  Zastanów się co chcesz przekazać swoim zdjęciem–np. kolor .Ja wykorzystałam światło padające z bocznego okna na butelkę,cień na ścianie miał lekko turkusowy odcień.
 
  • Zwróć uwagę na tło ,niech nie odwraca uwagi od fotografowanego obiektu ,niech nie będzie to zabałaganione łóżko, bo zepsuje całe wrażenie.
Jeśli masz już pomysł jak pokazać swoje dzieło –np. ja uszyłam poduszki dla dzieci i postanowiłam je sfotografować w skrzyneczce na zabawki.Nie rób tego tak :

 
Kaloryfer z tyłu ,okno okienne i bałagan po prawej psują końcowy efekt. Wystarczy przesunąć się trochę dalej i zasłonić np. niechciany mebel jakimś przedmiotem (zasłonką).Ja użyłam do tego drugiej skrzynki i dołożyłam klocki ,żeby uwydatnić,że są to rzeczy przeznaczone do pokoju dziecięcego:

 
  • postaraj się jakoś zaaranżować obiekt w naturalnej scenografii  ( jak wyżej). Tutaj pokażę woreczek na bułkę , nie musi leżeć płasko na stole. 
 
Możesz sfotografować go w scenerii w jakiej będzie używany , czyli jako pojemnik na pieczywo,które ze smakiem zjesz na śniadanie .Dodatkowo kolor ściereczki podkreśla niebieskie napisy na materiale z którego uszyłam woreczek.

 
  •  Fotografowany obiekt nie zawsze musi być w centrum zdjęcia , i nie musi być ono robione koniecznie z góry.Być może ciekawiej wyjdzie gdy pokażesz jego fragment ,lub fakturę- a czasami po prostu żal zakrywać tło :]
 
  • Nie musisz mieć „wypasionego” atelier do zaaranżowania zdjęcia :] deski widoczne powyżej to pocięta deska znaleziona na spacerze,może też być kamień ,albo patyk 
 
  •  Zrób kilka ujęć na różnym tle, czasami okazuje się,że im mniej tym lepiej. Fotografując to serduszko zaaranżowałam je najpierw tak :

Niby nie było źle,ale mój najważniejszy bohater nie przyciągał wzroku .Zrobiłam więc tak:

 
Ostatecznie jednak okazało się (nie ukrywam,że po podpowiedziach mojej doświadczonej koleżanki) , że najbardziej uwydatnione zostało na czystym tle:

 
Nie byłabym sobą gdybym nie dodała paru kamyków, dla podkreślenia ,że serce to również wytwór z naturalnych materiałów.


Wiadomo,nie każdy ma białe ściany i klimatyczne meble. Ale nic straconego, kiedy chcę ukryć niepotrzebny bałagan w tle robię tak :
 
Potem wystarczy zdjęcie wykadrować i ewentualnie poprawić kolor lub ostrość.

Mam nadzieję,że moje porady  przydadzą się początkującym bloggerkom. Udanego eksperymentowania, a jeśli są jakieś pytania proszę pisać w komentarzach.
 
An

53 komentarze:

  1. super kursik :)
    ja też dopiero zaprzyjaxniam sie z ND 80 z tym samym obiektywem ( zmiennoogniskowym ) o tej stałce marze :) ale gwaizdka już w tym roku przecież :)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetna sprawa... :) wszystko niby oczywiste, a jednak nie ma jak to zgromadzone razem do kupy w jednym miejscu ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Swietne porady Anitko i niezle sie napracowalas! Dziekujemy!!:-)**

    OdpowiedzUsuń
  4. Wielkie dzięki dziewczyny za ten cykl poradnikowy :) skorzystam z rad na pewno :) normalnie spałyście mi z nieba. Już się nie mogę doczekać następnych odcinków :)

    OdpowiedzUsuń
  5. fajny cykl.... też kupiła używkę ostatnio ale NIKONA D60... przydadzą się dobre rady :)

    OdpowiedzUsuń
  6. dzięki za porady :) nie mam w ogóle talentu do fotografowania tego co robię, więc taki kursik jest dla mnie niesamowitą pomocą ^^.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zgadzam się, ze wszystkim co napisałaś w 100%. Też staram się, żeby moje zdjęcia byłby jak najladniejsze, niesety nie zawsze jest to proste :) Pozdrawiam, Kasia

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny post, na pewno skorzystam z rad. Ja właśnie wczoraj zamieściłam u siebie posta z prośba o poradę. Może też coś podpowiesz: http://fotobloo.blogspot.com/2012/02/poradzcie.html .
    Z góry dziękuję.
    PS. Też używam Photoscape, dopiero od kilku dni, ale faktycznie jest prosty i ma wszystko to czego bloger potrzebuje najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny poradnik, ja nie mam sprzętu profesjonalnego, nawet dla laika;) ale tym co robię zdjęcia z pewnością uda się skorzystać z tych rad...Dziękuję;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super porady - nieświadomie - drogą ekperymentów - sama stosuję się chyba do wszystkich z tych rad:) Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  12. świetny kurs, bardzo ludzkim językiem napisany:) dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Rewelacyjny instruktaż:)Gdy czytam tego typu kursy na jakichś forach,stronach to zawsze zastanawiam się dla kogo oni to piszą,przecież normalny człowiek nie rozumie 80% treści z ich instrukcji:))Dziękuję, teraz doskonale widać jak można zepsuć zdjęcie fajnego obiektu:)Pozdrawiam,Monika

    OdpowiedzUsuń
  14. super, że masz chęci i chcesz pomóc innym :)
    Gratuluję zakupu dobrego aparatu :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zapraszam na candy do mnie :) i miłego dnia życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. 50mm f1,4 to jeden z najlepszych obiektywów Nikona :) zrobiłaś to zawsze polecamy z mężem jeśli ktoś pyta nas o zdanie. Używane body plus dobry obiektyw, bo szkło to podstawa :)
    Kurs bardzo fajny :D
    jeśli chodzi o serduszkowe zdjęcia na pierwszym nawet go nie znalazłam :( trzecie faktycznie najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny materiał iw włożyłaś pewnie w niego wiele czasu i serca, przeczytam po kilka razy może się czegoś nauczę jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kobieto, jesteś wielka ! Dziękuję bardzo! I proszę o jeszcze, bo moje "zdjęcia" spędzają mi sen z powiek :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Masz pojęcie o fotografowaniu. Świetny poradnik! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kiedy zobaczyłam w swoich obserwowanych blogach zapowiedź tego posta, pomyślałam.Kurcze pewnie nie zrozumiem większości słów.A tu proszę.Fajnie, prostym językiem, zrozumiale i na temat.Dziękujemy!

    OdpowiedzUsuń
  21. Super, fajnie się zapowiada :) Mam nikona d80, kupiłam kiedyś tam nówkę. Właśnie brakuje mi obiektywu standardowego...:(

    OdpowiedzUsuń
  22. :) bardzo praktyczne:) ja niestety fotografuję kompaktem, ale marzy mi się baaaardzo lustrzanka...:( kiedyś miałam możliwość fotografowania przez jakiś czas lustrzanką i przeskok jest ogromny..niestety obecnie w mojej skarbonce jest tylko echo:( wiec muszę poczekać..staram się wydusić z kompakta jak najwięcej, niestety osobiście mam często problem ze światłem i ostrością:( ale będę walczyć!!:)pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  23. :) bardzo praktyczne:) ja niestety fotografuję kompaktem, ale marzy mi się baaaardzo lustrzanka...:( kiedyś miałam możliwość fotografowania przez jakiś czas lustrzanką i przeskok jest ogromny..niestety obecnie w mojej skarbonce jest tylko echo:( wiec muszę poczekać..staram się wydusić z kompakta jak najwięcej, niestety osobiście mam często problem ze światłem i ostrością:( ale będę walczyć!!:)pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  24. bardzo fajne porady, jak napisała noomiy - niby oczywiste, a tak fajnie wszystko zebrane razem
    ja zbieram na d90 jeszcze (na razie mam d60, ale mam nadzieję, że upragniona chwila zakupu d90 nadejdzie jak najszybciej)
    ja akurat kupiłam d60 z kitowym obiektywem 18-55, a stałkę 1.8 (marzyła mi się 1.4, ale ta tańsza wersja też mnie bardzo zadowala) :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Super post! Bardzo przydatne rady :) ja zawsze improwizuje jesli nie mam pod reką żadnego profesjonalisty :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziewczyny miło mi czytać,że taki pozytywny jest odzew:] .Faktycznie mało jest takich rad,prostych i czytelnych..postaram się kiedyś jeszcze "powymądrzać"

    Czekoladko-to czego nie wyciśniesz popraw w programie ;p

    OdpowiedzUsuń
  27. pięknie u Ciebie, po prostu pięknie. będę zaglądać.

    fajnie nam to wszystko opisałaś, sama zajmuję się fotografią, więc wiem, o czym mowa :)

    pozdrawiam Cię serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  28. Swietna robota, swiatlo najwazniejsze :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetny poradnik! A photoscape znam i chętnie go używam, jest prosty, przejrzysty ale daje rade;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ważne wskazówki-napewno się przydadzą!Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  31. bardzo przydatny!!! daleka droga przede mną ale trzeba próbować, próbować i próbować, dziękuję za rady i wskazowki

    OdpowiedzUsuń
  32. Ooooo... Dziękuję, bardzo fajny poradnik! Przyda się bardzo, blogi podczytuję od dłuższego czasu i zawsze zazdroszczę pięknych zdjęć...

    OdpowiedzUsuń
  33. AAAAA, obcałowałabym Cię oo głowy do stóp (w przenośni). I szanowne koleżanki.
    Też mam Nikusia90. Czytam z zapartym tchem.
    Jesteście kochane, że chcecie się dzielić swoją wiedzą, to wspaniała cecha charakteru.

    OdpowiedzUsuń
  34. AAAAA, obcałowałabym Cię oo głowy do stóp (w przenośni). I szanowne koleżanki.
    Też mam Nikusia90. Czytam z zapartym tchem.
    Jesteście kochane, że chcecie się dzielić swoją wiedzą, to wspaniała cecha charakteru.

    OdpowiedzUsuń
  35. Wielkie dzięki za wskazówki:)

    OdpowiedzUsuń
  36. SUPER!!!! Dzięki za przygotowanie kursiku! Z niecierpliwością czekam na pozostałe części :o)

    OdpowiedzUsuń
  37. Wspaniały kurs, bardzo dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  38. Dziękuję bardzo, D 90 był moim marzeniem, ale poszłam na kompromis i mam D 3100 mając przy okazji obiektyw. Jednak jestem na etapie uczenia się i kurs bardzo mi się przydał. pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  39. jej, bardzo, ale to bardzo fajne porady :)

    OdpowiedzUsuń
  40. wow, ale sie napracowalas!!
    dziekuje za tego posta, jest dla mnie bardzo cenny :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  41. Po prostu śliczne dziękujemy i pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń
  42. Świetne porady! Dziękuję :-*

    OdpowiedzUsuń
  43. Twoje porady bardzo mi się przydadzą, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  44. super!! na pewno mi się przydadzą instrukcje. zamierzam powalczyć ze zdjęciami :)

    OdpowiedzUsuń
  45. dziękuję za fajne porady :) na pewno skorzystam z kilku trików

    OdpowiedzUsuń
  46. porady sa fenomenalne, jestem nimi zachwycona! wspaniały blog!

    OdpowiedzUsuń
  47. ja dopiero teraz bo się dorobiłam NIKONA D3100 i dalej nie umiem zrobić dobrego zdjęcia, a muszę się szybko naumieć, więc skorzystam z Twoich/Waszych rad :)
    buziaki
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  48. Super ten materiał na poduszki z zebrą i królikiem, gdzie można coś takiego kupić? :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Jaka szkoda, że zdjęcia zostały usunięte z tego wpisu :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. postaram się uzupełnić,miałam awarię bloga niestety

      Usuń