środa, 4 listopada 2015

Jak zamontować drzwi przesuwne i nie zwariować

Niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie ;] , ale postaram się opowiedzieć jak my sobie poradziliśmy.

Kupiliśmy szynę z kompletem mocowań i drzwi na wymiar w sklepie Rustykalne Uchwyty. Dlaczego na wymiar? ano dlatego, że ściana na której moje drzwi miały się chować miała mniej cm niż szerokość standardowa drzwi ( tym samym drzwi są tylko o 5cm szersze niż otwór wejściowy).

Najpierw dostałam próbkę wybarwienia - prosiłam o kolor szary. Próbka miała dwie strony, gładką i ze strukturą, czyli szczotkowaną. Kolor uzyskano dzięki malowaniu i woskowaniu drewna. 
Chodziłam z próbką po pokoju i przymierzałam do ścian, mebli i tekstyliów. Wprawdzie zależało mi na odcieniu wypłukanego i suszonego na słońcu drewna, no ale chyba nie ma jeszcze sklepu z taka ofertą ;]
Kolor na próbce mi się spodobał, był może trochę za ciemny, ale przemiły Pan z obsługi potwierdził, że kolor moich drzwi z czasem zjaśnieje, zapewne z powodu wycierania się wosku. 
Drzwi wykonane są z drewna, deski mają 4cm grubości, są lekkie, ale bardzo stabilne. Ja wybrałam model Z.


I cóż my tu mamy, otóż mała próbka to nie to samo co całe drzwi. Moje wiszą na przeciw okna w pokoju dosyć ciemnym , ale kiedy jest słoneczny dzień ta ściana tonie w żółtym świetle - widać? widać. Moje drzwi mają zatem żółtawy, ciepły odcień szarości.

Oczywiście nie tylko od światła to zależy, bo samo wybarwienie plus kolor desek również tą szarość ocieplają.


Tu widać , że góra jest w cieniu i jest bardziej żółta niż dół. W połączeniu z kolorem ściany wyszło nieszczęśliwie, ale już nad tym pracujemy , ja i wałek ;]

Wracając do drzwi.

W paczce otrzymaliśmy :
- drzwi sztuk jedna
- szyna sztuk jedna
- i zestaw śrubków, śrubeczków i innych cosiów plus instrukcję inspirowaną ikeą, czyli same obrazki :D


Po dłuższym procesie rozkminiania rysunków podzieliliśmy elementy na wyżej opisane. Nie pozostało nic innego jak zacząć montować.

Pierwszy etap wywiercenie otworów w drzwiach na zawiesia z kółkami:


- pomiar
- nawiercenie otworku
- wywiercenie na wylot dziur
- zmontowanie uchwytów

kaszka z mleczkiem ;]



Po zamontowaniu kółek przeszliśmy do meritum czyli mocowania szyny. 
Nie będę udawać, mieliśmy z tym trochę kłopotu. Sam montaż jest banalnie prosty : wymierzyć wysokość drzwi, dodać cm od podłogi ( drzwi jeżdżą po takim dinksie mocowanym do podłogi co ma 1cm), dodać jeszcze długość zawiesi z kółkami i włala - wszystko opisane w instrukcji.
Ale jak się to ma do rzeczywistości? Ano nijak, bo :

- w bloku krzywe są ściany
- w bloku krzywe są podłogi
- no i nam się wydawało, że szyna bardziej wchodzi w rowek w kółku i dodaliśmy chyba o cm za dużo z tego wrażenia

kółko tylko się wspiera na szynie, ale spokojnie, wspiera się tak, że po założeniu blokad nie musicie się bać , że zrobicie wejście smoka razem z drzwiami :D

No więc :



- kreska
- dziury
- dystanse i do nich szyna



Praktycznie mamy już temat z głowy, wystarczy zawiesić drzwi , dokręcić zabezpieczenia i ten dolny element do podłogi, żeby nam drzwi nie fruwały jak firanka podczas przeciągu.



Nasze drzwi zawisły, jednak okazało się, że o cm za wysoko. Ten jeden cm robi różnicę, więc musimy je obniżyć. Nie jest to wielki problem, no trochę bałaganu, ale przy okazji zmienię ten kolo ścian brr.

Tak to wygląda z drugiej strony:



Podsumowując:

- montaż nie jest trudny
- polecam takie drzwi do miejsc, gdzie zwykłe drzwi zabierały by przestrzeń
- takie drzwi nie są dźwiękoszczelne, ani światłoszczelne -nie polecam do sypialni
działają jak przesłona, trzeba wiedzieć, że odstają od ściany na 4cm
- dodają klimatu wnętrzu
- w naszym mieszkaniu rozwiązały problem jak na małej powierzchni zapewnić sobie poczucie intymności, osłaniają salon od wejścia, nie zajmują miejsca, sprawdzą się w razie wizyty gości


Jestem bardzo zadowolona mimo, że czeka nas przemontowanie. Drzwi są doskonale wykonane, choć jak pisałam wcześniej trzeba uważać z kolorem. Można zamówić je w stanie surowym do własnego malowania, ja zrobię coś odwrotnego,czyli dostosuję kolor ścian do drzwi.

Jakie zauważyłam problemy:

- krzywe ściany -  jak wspomniałam w blokach wszystko jest krzywe, nie ma to nic wspólnego z samymi drzwiami, ale żeby ten problem rozwiązać musimy z prawej strony nieco bardziej szynę podłożyć podkładkami dystansującymi, bo nasze  ściany uciekają od prawej do lewej, to powoduje, że drzwi w jednym miejscu odstają , w drugim śruby mocujące zawiesia ryją nam tunel w ścianie.
- krzywa podłoga- to akurat nie problem, bo jak pisałam element mocowany do podłogi to rodzaj zabezpieczenia, żeby drzwi nie fruwały jak firanka. Tutaj tylko należy zadbać, aby ten element swobodnie jeździł w szczelinie dolnej, która ma chyba z 2cm.

Na koniec przed i po :

PRZED robione na szybko w jakiś ponury dzień



i PO


tak naprawdę już nieco nieaktualne ;]

Zatem do kolejnego postu. Jeśli macie jakiś pytania piszcie w komentarzach chętnie odpowiem.

Pozdrawiam AN





39 komentarzy:

  1. I tak są cudne!!! Ale wiesz co z tym kolorem to w samo sedno! Też ogromnie uwielbiam ten kolor, właśnie taki jak patyki wypłukane przez morze i wysuszone przez słońce i wiatr, marzenie ... Bardzo podobają mi się takie drzwi i gdyby nie fakt, że ograniczają mnie ściany to bardzo chętnie zrobiłabym takie u nas w garderobach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam już pewien pomysł jak wpłynąć na ich kolor bez malowania:)

      Usuń
    2. Mam już pewien pomysł jak wpłynąć na ich kolor bez malowania:)

      Usuń
  2. Dzięki za ten opis, bardzo jest przydatny. An, czy te drzwi są bardzo ciężkie? Czy podczas przesuwania ich cała konstrukcja bardzo mocno "chodzi"? Zastanawiam się, czy podwieszany sufit lub ściana działowa wytrzymają takie obciążenie. Pan ze sklepu nie potrafił mi odpowiedzieć. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie są lżejsze niż zwykłe drzwi,ale bardzo stabilne. Nie nic nie chodzi, są do tego ciche.

      Usuń
    2. Moim zdaniem ścianka działowa z karton gipsu nie wytrzyma, ale jeśli jest wzmocniona to tak.

      Usuń
    3. Moim zdaniem ścianka działowa z karton gipsu nie wytrzyma, ale jeśli jest wzmocniona to tak.

      Usuń
    4. No właśnie są lżejsze niż zwykłe drzwi,ale bardzo stabilne. Nie nic nie chodzi, są do tego ciche.

      Usuń
  3. Świetne drzwi, zastanawiałam się nad samą szyną i uchwytami ponieważ wszędzie mam stuletnie skrzydła drzwiowe. Marzę o ściągnięciu ich z zawiasów i zawieszeniu na szynie. Zajmują bardzo dużo miejsca gdy są otwarte, jedyny problem w tym że szyna może nie utrzymać takich ciężkich drewnianych drzwi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można kupić samą szynę. Moim zdaniem szyna powinna dać radę.

      Usuń
    2. Szyna bez problemu utrzyma stuletnie, ciężkie drzwi - takie rozwiązanie mam wykorzystane w starej kamienicy. Należy tylko dobrze zamontować samą szynę.

      Usuń
  4. Uuu, a ja chciałam takie właśnie do sypialni... Co nie zmienia faktu, że są cudne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniałe drzwi. Gratuluję wyboru, pomysłu i cierpliwości w pracy nad nimi:)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie:)
    http://ktos-robi-cos.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. oj z montazem wcale nie jest tak prosto, dobry montaz to klucz do zadowolenia

    OdpowiedzUsuń
  7. Anita,
    mnie takie drzwi od dawna chodzą po głowie, tylko u mnie musiałabym wykombinować szyny mocowane do sufitu, więc byłyby duże i ciężkie - bo akurat mam taki spory prześwit do przysłonięcia, nie wiem czy takie rozwiązanie za bardzo nie obciążyłoby optycznie mieszkania, bo przyzwyczaiłam się do otwartej przestrzeni:). Tymczasem mam również takie stodołowe dwuskrzydłowe, zamiast drzwi do garderowy, ale normalne na zawiasach, bo na szynach nie zmieściłyby się.
    W Twoich bardzo podoba mi się kolor, nie wiesz czasem jakim specyfikiem były potraktowane? Szukam takiego koloru do pomalowania fotela, który akurat odnawiam, chodzi mi właśnie o taką wypłukaną, wysuszoną, szarość jak opisałaś:) Swego czasu odnawiałam stary drewniany stół i potraktowałam woskiem w kolorze rustykalny dąb i efekt wyszedł doskonały i z czasem nabrał jeszcze piękniejszego wybarwienia, pojaśniał i poszarzał. Natomiast na tym fotelu poszedł ten wosk w jakiś rudo czerwony mahoń, zupełnie inny efekt :(
    uściski przesyłam
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie wiem, to tajemnica producenta :}

      Usuń
  8. Piękne te drzwi! Kolor bardzo przypadł mi do gustu

    OdpowiedzUsuń
  9. Zauroczyły mnie te drzwi. Szkoda, że nie mam gdzie takich wstawić bo chętnie bym takie widziała u siebie, są wyjątkowe:O

    OdpowiedzUsuń
  10. Dużo pracy, ale warto było. Efekt jest rewelacyjny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie tak dużo ;] no chyba, że się powiesi za wysoko i do tego wymyśli jeszcze malowanie salonu na inny kolor ;p

      Usuń
  11. Świetny post! Pasują u Was te drzwi! Bardzo mi się podobają!

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudowne ! Masz kochana gust ,styl ,smak pięknie.Ja mam prośbę jaki jest koszt całkowity tych drzwi ? Serdecznie pozdrawiam Hania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tu znajdziesz wszystkie odpowiedzi http://rustykalneuchwyty.pl/127-systemy-drzwi-przesuwnych

      Usuń
  13. dobry montaz drzwi rowna sie w moim odczuciu dobrej jakosci ekipa, sam sobie z tym nie dalbym rady

    OdpowiedzUsuń
  14. Rewelacyjne. Cała reszta też. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Drzwi tworzą naprawdę imponujące wrażenie. Moim zdaniem jednak kolor ścian nie za bardzo do nich pasuje...

    OdpowiedzUsuń
  16. Drzwi są po prostu zajefajne! Ale mnie nurtuje coś innego - ten plakat z napisem Tatry. Gdzie ja mogę taki dostać? PS. bardzo mi się podoba Twoje mieszkanie An :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Drzwi są po prostu zajefajne! Ale mnie nurtuje coś innego - ten plakat z napisem Tatry. Gdzie ja mogę taki dostać? PS. bardzo mi się podoba Twoje mieszkanie An :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może ja pomogę, bo akurat znam odpowiedź na Twoje pytanie ;) Do kupienia na przykład tutaj: http://www.galeriaplakatu.com.pl/plakat5160-tatry-plakat-promocyjny-ryszard-kaja.html

      Usuń
  18. Z jakiego drewna wykonane są te drzwi?

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  21. Wow, naprawde świetnie się prezentują. Moim zdaniem właśnie drewno fajnie sie komponuje z takimi jasnymi ścianami! I ta obłędna podłoga w szachownicę ;) dobra robota!

    OdpowiedzUsuń
  22. Gratuluję wytrwałości! :) Sama myślę o drewnianych drzwiach, nie wiem tylko czy będą współgrać z wnętrzem mojego mieszkania. Do tego trudno oszacowac koszt drzwi na wymiar. Jeśli chodzi o okna pcv cennik kalkulator znajdą się zawsze, z drzwiami to już nie taka prosta sprawa..

    OdpowiedzUsuń
  23. Babcia miała takie same w... stodole...

    OdpowiedzUsuń
  24. Mi też trochę przypominają drzwi w stodole, ale przyznam że w mieszkaniu świetnie to wygląda. Mam u siebie kilka takich miejsc gdzie mógł bym zastosować takie drzwi rozsuwane i myślę że w nie długim czasie to zrobię, bo strasznie mi się podoba taka opcja.

    OdpowiedzUsuń